Dronningeskolen

dronningeskole

Hun var datter af hertugen af Augustenborg og prinsesse Louise Augusta. Fra forældrene arver hun sin skønhed, men også det helvede, som de gjorde hendes barndomshjem til efter deres ægteskabs sammenbrud. Hun ville for enhver pris væk hjemmefra og forelsker sig voldsomt i sin ti år ældre gudfar, prins Christian Frederik. Han er fraskilt og har rygte som skørtejæger, alligevel gør hun ham og deres ægteskab til sit livs projekt. Hun kommer på en hård prøve, men hårdest da de pludselig ser ud til at skulle blive Danmarks næste kongepar: Christian den Ottende og dronning Caroline Amalie.

 

Tidligere er udkommet to romaner om formødrene – bedstemoderen Caroline Mathilde, og moderen, Louise Augusta.

 

Køb bogen HER.

Om Caroline Amalie

Hun fødtes i 1796 som barnebarn af Struensee. Hendes forældre – Louise Augusta og Friedrich Christian af Augustenborg – levede i et dysfunktionelt forhold. Politisk set var forældrene på vej i hver sin retning. I 1810 brød ægteskabet sammen, men forældrene blev ikke skilt. I 1814 flygtede Caroline Amalie ind i en forelskelse og et ægteskab med prins Christian Frederik. Han var lige hjemvendt fra det Norge, som havde løsrevet sig fra Danmark og forsøgt at blive en selvstændig stat. Med moderne forfatning og parlament. Christian Frederik opfattedes som politisk rabiat og en ubrugelig kandidat som konge.

 

Ægteskabet blev lykkeligt, men barnløst. Caroline Amalie skabte sig et selvstændigt liv, med sociale opgaver og kunstnerisk engagement. Hun beskyttede den unge Grundtvig, som var sat under skærpet censur. Hun var den, som læste Kierkegaard – og gad huske titlen på hans bog. Det var også hende, som oprettede de første børnehaver for arbejdende kvinders børn, Asylerne. Da Frederik den Sjette døde, blev Christian Frederik forvandlet til Christian den Ottende. Ud af oprøreren var kommet en overvægtig, utro, konfliktsky konge. Enevælden overlevede. Det gjorde Caroline Amalie også.

Pressen skrev

”Altafgørende for projektets kunstneriske succes er imidlertid Hellebergs eksemplariske stilistiske cool og fortællemæssige underspil (nu og da grænsende til decideret minimalisme). Her skal ikke tegnes familietræer eller prales med belæsthed, her skal med respekt og solidaritet fortælles klart og præcist i og fra det enkelte nu, så det bliver så godt som nyt.”
– Lars Bukdahl, Weekendavisen

 

”»Dronningeskolen« er fortalt i den samme brede, flotte stil som »Kærlighedsbarn« og med lige så mange farverige detaljer og erotiske scener, men man tror på Maria Hellebergs research, og man tror på historien.”
– Else Cornelius, Berlingske Tidende

 

”Jeg overgiver mig. Jeg synes, Maria Helleberg er knaldgod.”
– Bo Kampmann Walther, Kristeligt Dagblad

 

”Alt det historiske stof er med, som altid hos den ferme Maria Helleberg, der er god til at holde alle bolde i luften med både episk fremdrift og scenisk nærvær. ‘Dronningeskolen’ hedder romanen. ‘Hustruskolen’ kunne den også have heddet. Denne skole er mindst lige så grum i Hellebergs stærkt underholdende og skarpe version af et stykke danmarkshistorie set gennem en prinsesses privatliv.”
– May Schack, Politiken